Min tur framför datorn

Skrivet 2007-03-25

Tjenare på er!

Ja då har det blivit min tur framför datorn, det är inte lätt att komma till kan jag lova.
Jag är trött sa jag, så släpp fram mig nu, för jag har mycket att skvallra om.
Nu är ni idel öra eller?
Jo kan ju berätta att jag är väldigt vuxen för jag skvätter ute och gör tendenser att lyfta på benet mot trädstammar, det ni, mamma säger det är ju inte klokt fyra månader och visa denna mognad.
I varje fall har hon inte tänkt på det med någon annan valp hon haft, dom har ju varit runt 7-8 månader när dom visat att dom är på väg att bli vuxna. Men det är det enda. annars är jag väldigt mycket valp.
Mamma har hotat mig med att sätta mig på ett plan till Amsterdam!!!
Så jäklig är jag ibland, hon sa det till Andreas att jag skulle skickas till honom, JA gör det säger han jag betalar resan. Men se då blev det andra toner! Nä aldrig i livet sa hon då, han är så go så han får allt stanna här hos mamma. Japp så nu vet jag det kvittar vad för jäkelskap jag hittar på jag får bo kvar.
Men hitta på jäkelskap är jag inte ensam om. Ta det här med utställningsträningen, vems påhitt va det? Inte mitt men jag behöver inte gå dit mer!

Det va det värsta spektakel jag och mamma varit med om. Orkar ni höra? Ja vi åkte ju dit och kom in i ett iskallt ridhus, med skitigt strö på golvet (tjockt lager) som det syntes att det va hästskit i. Jag kunde knappt gå i detta elände. Många hundar va det i alla fall men valpar lyste med sin frånvaro, det va bara stora hundar och om inte vuxna så näst intill. Den minsta förutom mig va en Dvärgspets men den va ju vuxen. Ja så säger människan som va ledaren att vi skulle springa runt och va på höger sida. Va då man går väl på vänster sida det är vad min mamma försöker lära mig i alla fall.
Jo då säger hon (hör och häpna) på höger sida ska vi lära hunden att det är fritt fram för lek, men på vänster sida är det allvar. Visserligen är det många år sedan mamma ställde ut men kan inte tänka mig att det är ändrat att man får hoppa o leka om man går på höger sida i utställningsringen. Eller har mamma fel? Då kan vi ju uppföra oss hur som helst om detta ska kallas utställningsträning. Japp inte nog med det. Sen skulle det springas och så skulle föraren ropa hundens namn och när hunden vände på huvudet och visade att den lyssnat skulle föraren va snabb med att belöna med godis. Jag kunde väl inte äta godis för jag tar inte hela biten på en gång utan biter ju sönder och plockar från golvet ja ni vet. Så mamma försökte bryta så små bitar det gick. Men nu hade både hon o jag fått nog. Nu åkte jag upp i mammas famn och kollade på alla stora Saluki, Boxer, Bulldog, Setter och en fasans många olika spetsraser m.m.
Detta spektakel skulle hålla på i två timmar men efter en halv timme gick mamma o jag.
Mamma sa till mig det är väl för fasen ingen lydnadsträning heller vi ska gå på och så gick vi, bra beslut hon tog. Och detta är det Kennelklubben som anordnar. Om inte reglerna ändrats så ska inte en så`n här träning få kallas utställningsträning. Läs senaste Hundsport Smålands/Ölandsspalten.Ja det är min åsikt och jag har fullständigt medhåll av mamma.
Ja nog om det nu, jag slapp eländet i alla fall.
Som jag berättat ställer mamma in min matskål längst in i buren så inte Affi ska äta upp min mat. Men efter hon kommit hem från jobbet och satt och läste tidningen så såg hon Affi ta tag i badlakanet och dra till sig skålen (jag har ett badlakan över dynan för mamma säger det är lättare att tvätta än dynan) men han har inte gjort det förut för maten är alltid orörd. Visst är han smart!
Igår va det mammas jobbarlördag och då bar det som vanligt av till Nilla.
Och sen när mamma slutat jobba så åkte jag i plurret. Jag fattade ju inte varför det packades en stor kasse med badlakan, shampo, balsam och annat tillbehör på morgonen.
Men nog för att mamma räknat med att det skulle bli ett jäkla liv när detta skulle ske. Men se där fick hon tji för jag va jättelugn och när fönen kom fram bekom det mig inte ett dugg. Så det kallas väl att va världsvan eller? Ja och så va det längesedan som jag fotades så nu skulle detta ske oxå. Ja ni skulle sett. Nilla skulle fota och mamma skulle försöka få mig att stå. Men varför använda fyra ben när det räcker med två sitta går väl bra tyckte jag, till slut slog mamma armarna om mig och bara pussade på mig mellan skrattsalvorna Nilla satt på pallen och skrattade. Svetten rann om dom båda två men jag va cool. Vilka käringar tänkte jag mamma sa tryck när jag äntligen ville stå, jag trycker sa Nilla men det händer ju inget tills dom kom på att det är ju automatisk blixt. Ja se fruntimmer och teknik(åtminstone när det gäller mamma) Nilla är faktiskt duktig på det området men hon hade ju fullt upp med att trycka på knappen. Så Nilla svor ve och f.. över kameran ja ni skulle bara hört deras ordspråk. Resultatet av det hela ser ni på dom nya bilderna, ryggen är som en kälkbacke på en del foton men va då jag är ju den goaste lilla valp som finns och i verkligheten är jag ju en riktig skönhet men det är ju alltid så att när man ska göras till blir det aldrig bra. Men jag lär mig väl det oxå så ha tålamod.
Nä nu tror jag jag ska krypa till kojs för vi får ju sova en timma mindre inatt.
Ha det gott nu alla och ut i vårsolen för det ska jag och leta kattskit i trädgården.
Er Hannes.

Hannes bloggar | Hannes bloggar, Hund, Shih-Tzu | |
Upp