Vitkålssallad..

Idag har jag gjort en ny laddning sallad, jag gjorde en i torsdags och den va slut i går kväll.
Här kommer receptet om någon vill testa att göra den.
 
 
 
VITKÅLSSALLAD
 
Jag gör så här eftersom jag är ensam....nja PP vill gärna smaka lite.... inom parantes är grundreceptet.
 
500 g morötter    ( 1 kg )
500 g vitkål jag tog spetskål idag    ( 1 kg )
1 liten röd paprika     ( stor )
1 liten gul paprika     ( stor )
1 bit purjolök
5 tsk rapsolja     ( ½ dl )
5 tsk vatten     (½ dl )
5 tsk socker     (½ dl )
5 tsk äppelcidervinäger     (½ dl )
1 msk örtkryddor     
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar ( jag tar samma mängd kryddor som i grundreceptet )
 
Strimla vitkål, purjo, morötterna river jag
paprikorna i bitar lägg allt i en stor skål
krydda med örtkryddor, salt och svartpeppar och blanda
Koka upp olja, socker, vatten och vinäger
slå detta varmt över grönsakerna och sätt på
ett tättslutande lock in i kylen 1-2 timmar.
Håller minst 1 vecka i kylen.
 
Lite pyssel men mättande och god.
Lycka till!
 
Ha det bra..
Kramizz från Tiniz...
 
Allmänt, Recept | |
#1 - - Pernilla Johansson:

Mumsa på...

Upp